ГоловнаРепертуарОпери«Служниця пані»

«Служниця пані»

«Служниця пані»

МАЛА СЦЕНА «БЕЛЬЕТАЖ»

Джованні Баттіста Перголезі
Опера-буффа на одну дію 

Тривалість: 1 час

Диригент-постановникВалерій Регрут
Режисер-постановник і автор сценографічної ідеїОксана Тараненко
Художник по костюмах – Сергій Васильєв 

Виконується російською мовою 


Члени постановчої групи

Концертмейстери - Марина Маринич, Наталія Русіняк, Вероніка Струк, Лариса Хороленко
Художник зі світла - В'ячеслав Ушеренко
Зав. художньо-постановочної частини - Віктор Янчук
Начальник машинно-декораційного цеху - Віктор Мелешко
Художники-гримери - Олена Васильчик, Євгенія Галенко


Головний диригент театру - народний артист Республіки Молдова Олександру Самоїле

Головний режисер театру - Оксана Тараненко
Головний хормейстер театру - заслужений діяч мистецтв України Леонід Бутенко 

Про оперу

Прем'єра опери в Одеському Національному академічному театрі опери та балету відбулася 19 квітня 2013 року


На початку XVIII ст. на театральних сценах Європи панував жанр опери-seria – «серйозної опери». В основі лібрето цих творів лежав заплутаний міфологічний або казковий сюжет, події якого передавалися речитативами. Свої емоції персонажі виражали через типові віртуозні арії. Вони з плином часу витіснили з опер речитативи, і цим звели нанівець всю драматургію.

Співаки-кастрати в таких аріях демонстрували можливості свого голосу, вміння імпровізувати, а це призвело до того, що опера стала більш схожою на «концерт у костюмах». Опера-seria стала нудною. І, щоб розвеселити публіку, між актами почали вводити короткі комічні інтермедії. Секретом їх успіху був розважальний сюжет, реалістичні характери головних персонажів і мелодії арій, близькі до народних пісень.

В якості такої ж інтермедії до опери того ж Перголезі «Гордий бранець» створювалась і «Служниця-пані». Прем’єра відбулася в театрі Сан Бартоломео 28 серпня 1733 року. «Гордий бранець» провалився, а ось інтермедія мала величезний успіх. Незабаром «Служницю-пані» почали виконувати окремо, як одноактну комедію, і саме її вважають першою оперою написаною в жанрі buffa («комічної опери»). Справжню популярність «Служниця-пані» отримала після постановки в Парижі  в 1952 році музикантами-мандрівниками.  

Саме ця опера поклала початок так званій «війні буффонів» – музично-естетичної полеміці з питань оперного мистецтва. Вона розгорнулася на сторінках газет між прихильниками старої оперної школи і представниками прогресивної французької інтелігенції, зокрема з енциклопедистами Дені Дідро, Жан-Жаком Руссо, Фрідріхом Мельхіором Гріммом. Останні побачили в «Служниці-пані» вираження своїх оперних ідеалів – правдивості дії, конфліктів, демократизації музичної мови. Результатом цієї війни стало створення жанру французької комічної опери, близького за стилем до інтермедій Перголезі. 

Короткий зміст

Картина перша

В будинку багатія Уберто панує безлад. Слуга Веспоне – ледар і сибарит, а служниця Серпіна так хоче оженити на собі господаря, що думає тільки про весілля.

Тому Уберто вже з самого ранку потрібно докладати чимало зусиль, аби отримати костюм і сніданок. Але слабовольному господарю навіть це не вдається: Серпіна вже відчуває себе господинею дома і робить лише те, що вважає за потрібне.

Дівчина подобається Уберто, але її поведінка його дратує. Уберто не знає, що з нею робити, і просить Веспоне знайти йому дружину наперекір служниці. Кмітлива жінка швидко реагує на ситуацію та вирішує в будь-який спосіб закохати в себе господаря.

Картина друга

Серпіна застосовує весь арсенал жіночих хитрощів, аби досягти своєї мети. Зібравши речі, вона повідомляє Уберто, що йде до нареченого (якого насправді не існує). Самотній розгублений чоловік щиро страждає. Серпіна продовжує свою гру за принципом «що дорожче дісталося – те більше цінується».

Вона вмовляє Веспоне зіграти роль її нареченого – грізного військового, який вимагає величезного посагу за Серпіну або смерті Уберто. Німий слуга неперевершено справляється із своїм завданням. Господар, наляканий тим, що нещасній жінці дістанеться такий чоловік, та ще й йому потрібно викласти чималеньку суму грошей, вирішує сам одружитися на своїй симпатичній служниці.  

Виконавці в найближчій виставі

Склад виконавців 13 червня 2015 року

УБЕРТО – Віктор Шевченко
СЕРПІНА – Надія Сичук 
ВЕСПОНЕ – Володимир Муращенко

Диригент - Валерій Регрут

Про композитора Джованні Перголезі

(1710 – 1736)

Італійський композитор Джованні Перголезі прожив коротке життя, але за свій п’ятилітній творчий шлях, що розпочався в неаполітанській консерваторії – притулку для дітей-сиріт, написав велику кількість творів різних жанрів. Це близько 10 опер-seria і опер-buffa, серед них «Олімпіада», «Гордий бранець», «Адріан в Сирії», «Фламініо», «Служниця-пані», духовна драма «Святий Вільгельм Аквітанский», музика до комедій «Закоханий брат», «Маестро музики», «Покараний ревнивець», а також ораторії, меси, кантати, духовні твори Маgnificat і Stabat Mater, більше 30-ти тріо-сонат, оперні симфонії і увертюри.

Творчий спадок Джованні Перголезі посів достойне місце в музичній культурі світу. Провідний музикознавець Тамара Ліванова написала про композитора: «Молодий сучасник Баха і Генделя, який помер значно раніше них обох, він належав за своєю індивідуальністю до іншого покоління художників … Він вільний від старих уз настільки, наскільки тільки може бути вільним художник, він цілком належить новій епосі».
 

Видео