«Мадам Баттерфляй»

ГоловнаРепертуарОпери«Мадам Баттерфляй»

«Мадам Баттерфляй»

«Мадам Баттерфляй»

Джакомо Пучіні
Опера на 2 дії
Лібрето Луїджі Ілліки та Джузеппе Джакози за мотивами п’єси Давида Беласко та повісті Джона Лютера Лонга «Гейша»

Тривалість вистави з антрактом: 2 години 45 хвилин

Диригенти – народний артист Республіки Молдова Олександру Самоїле, заслужений артист України Ігор Шаврук, Ігор Чернецький
Режисер-постановник – заслужений діяч мистецтв Росії і Казахстану Борис Рябикін
Режисер – заслужений артист України Сергій Зуєнко
Художник-постановник – заслужена художниця України Наталя Бевзенко-Зінкіна
Хормейстер-постановник – заслужений діяч мистецтв України Леонід Бутенко
Режисери, які ведуть спектакль – заслужений працівник культури України Наталя Григор, Сергій Красних
 


Члени постановчої групи

Концертмейстери - Марина Маринич, Наталія Русіняк, Вероніка Струк, Лариса Хороленко
Художник зі світла - В'ячеслав Ушеренко
Зав. художньо-постановочної частини - Віктор Янчук
Начальник машинно-декораційного цеху - Віктор Мелешко
Художники-гримери - Олена Васильчик, Євгенія Галенко


Головний диригент театру - народний артист Республіки Молдова Олександру Самоїле
Головний режисер театру - Оксана Тараненко
Головний хормейстер театру - заслужений діяч мистецтв України Леонід Бутенко
 

Про оперу

Жодна з опер Джакомо Пучіні не знала такого приголомшливого провалу на прем’єрі, як «Мадам Батерфляй». Перший показ цього твору в міланському театрі «Ла Скала» у лютому 1904 року (головну партію співала Розіна Сторкіо) супроводжувався пронизливим свистом, муканням, кукуріканням та непристойними вигуками. Історики музичного театру припускають, що причиною цього було не виконання. Фіаско пояснюють підступами недругів композитора, або ж, як вважає Генріх У. Саймон, звичкою італійської оперної аудиторії «відверто висловлювати свої погляди – неважливо, правильні чи помилкові».

Як би там не було, реакція публіки змусила Пучіні зробити велику кількість змін і, насамперед, розділити довгу другу дію на дві частини. Наступний показ опери в травні 1904 року в «Театро гранде» в Брешії, з українкою Соломією Крушельницькою в ролі Батерфляй, глядачі сприйняли з захопленням. Відтоді опера по праву посіла одне з чільних місць в репертуарах провідних театрів світу.

Лібрето опери (автори – Луїджі Ілліка та Джузеппе Джакоза), базується на п’єсі Давида Беласко «Гейша», яка, в свою чергу, є переробленою однойменною журнальною повістю американця Джона Лютера Лонга. Головна героїня Чіо-Чіо-сан (чи мадам Батерфляй) виходить заміж за американського офіцера Бенджаміна Пінкертона, не підозрюючи, що для нього цей «колоніальний шлюб» – всього лише екзотична розвага. На батьківщині він має намір одружитися зі співвітчизницею. Коли Пінкертон через три роки повертається в Японію, його супроводжує справжня дружина. Не витримавши розчарування, Чіо-Чіо-сан покінчує життя самогубством.

Вибравши цю історію, Пучіні не тільки віддав данину тодішній європейській моді на екзотичний Далекий Схід. У «Мадам Батерфляй» відбувається зіткнення двох світів. Жорстокості, цинізму і підступності «прогресу», втіленому в американському військовому, протиставляється наївність і витонченість «варварської» культури в образі Чіо-Чіо-сан. А сила духу і готовність до самопожертви жінки протиставляється чоловічій нерішучості й егоїзму.

Дія перша

Події відбуваються в Нагасакі (Японія) наприкінці ХІХ століття

Маклер-сват Горо показує невеличкий будинок з садом на пагорбі неподалік від Нагасакі лейтенанту американського флоту Бенджаміну Пінкертону. Офіцер збирається жити тут зі своєю японською дружиною – гейшею Чіо-Чіо-сан на прізвисько Батерфляй. Даремно американський консул Шарплес намагається відмовити молодика від одруження в Японії, той лише відмахується від аргументів дипломата. Пінкертон не приховує, що на батьківщині збирається взяти «за справжню дружину» білу жінку.

В оточенні подруг з»являється Чіо-Чіо-сан і розповідає жениху історію свого життя. Вона – донька бідного самурая і після смерті батька змушена була стати гейшею. Показує свої речі, серед яких – кинджал, яким заколовся батько за наказом свого сюзерена. Якщо майбутній чоловік бажає, Батерфляй готова відмовитися від своєї релігії.

Під час весільного бенкету в будинок вривається дядько Чіо-Чіо-сан – священик-бонза. Він дізнався про намір племінниці перейти в християнство і спересердя проклинає її. Пінкертон виганяє гостей і ніжно втішає свою дружину.
 

Дія друга

Картина перша
Минуло три роки. Чіо-Чіо-сан чекає Пінкертона, який після весілля поїхав в Америку. Кинута чоловіком, ріднею, вона живе в своєму будиночку разом з покоївкою і маленьким сином, про існування якого Пінкертон досі не знає. Сузукі, служниця Чіо-Чіо-сан, молиться, щоб боги допомогли її пані, яка бідує. Сама мадам Батерфляй переконана, що її чоловік повернеться.

З’являється консул Шарплес. Він приніс листа, в якому написано, що Пінкертон одружився в Америці. Але дипломат не зважується причитати фатальні рядки.

Приходить Горо у супроводі принца Ямадори, який хоче одружитись з Чіо-Чіо-сан. Шарплес м’яко радить їй прийняти пропозицію. Але вона показує свого сина, пояснюючи, що його звати Долоре (Страждання), а коли його батько повернеться, ім’я хлопчика зміниться на Джіоя (Радість). Засмучений Шарплес іде, а мадам Батерфляй виганяє свата Горо.

Чути гарматний постріл – це в гавань зайшов американський військовий корабель, на якому служить Пінкертон. Щаслива героїня та її служниця, очікуючи господаря, чоловіка і батька, прикрашають будинок квітами.

Картина друга
Пройшла ніч. Чіо-Чіо-сан не спить, очікуючи чоловіка, але потім виносить хлопчика в другу кімнату і співає йому колискову.

У двері стукають. Зраділа служниця зустрічає Пінкертона, який прийшов у супроводі Шарплеса. Але разом з ними якась незнайома пані. Шарплес розповідає Сузукі правду – це Кет, дружина Пінкертона, який, дізнавшись про сина, хоче забрати його з собою.

Сузукі розповідає офіцеру, як довго чекала його Чіо-Чіо-сан. Її розповідь викликає в американця сильні емоції, він згадує, яким щасливим був у цьому будиночку і, схвильований, йде геть.

Сузукі обіцяє Кет вмовити свою пані віддати сина батькові. В цей момент з’являється Чіо-Чіо-сан. Вона погоджується віддати дитину, якщо батько сам прийде за нею.

Залишившись наодинці з хлопчиком, мадам Батерфляй ніжно пригортає його до грудей, дає іграшки і зав’язує очі. Потім дістає батьків кинджал і йде за ширму. Вдаривши себе кинджалом, вона знаходить сили для того, щоб вийти і ще раз попрощатися з сином. Та коли в кімнату з криком «Батерфляй!» вбігає Пінкертон, Чіо-Чіо-сан помирає. 

Дійові особи і виконавці

Виконавці в найближчій виставі

Склад виконавців 31 березня:

Видео