ГоловнаРепертуарОпери«Дон Жуан»Про оперу Вольфганга Амадея Моцарта «Дон Жуан» («Don Giovanni»)

Про оперу Вольфганга Амадея Моцарта «Дон Жуан» («Don Giovanni»)

Опера в двох частинах Вольфганга Амадея Моцарта на лібрето Лоренцо Да Понте, частково базується на «Камінному гості» – опері Джузеппе Гаццаніги на лібрето Джованні Бертаті. Є також досить значна кількість більш ранніх п’єс про Дон Жуана.

Час дії: XVII століття
Місце дії: Севілья та її околиці
Перше виконання: Прага, Національний театр, 29 жовтня 1787 року

В основі сюжету лежить старовина легенда про Дон Жуана – зухвалого шукача пригод, сміливого і спритного спокусника жінок. Ця легенда, що виникла в середньовічній Іспанії, стала широко відомою в багатьох європейських країнах. Вперше опрацьований іспанським драматургом Тірсо де Моліна (1571 – 1648), сюжет в наступні роки привертав увагу багатьох письменників, зокрема Мольєра й Гольдоні. У ХІХ столітті до образу Дон Жуана звертаються Байрон, Гофман, Пушкін, Меріме та інші. Неодноразово використовували цю тему й музиканти: 1761 року у Відні був поставлений балет Глюка «Дон Жуан»; написано також чимало опер на цей сюжет. В усіх цих творах легенда про Дон Жуана мала різну трактовку. В тих, що мали релігійно-повчальне забарвлення, Дон Жуан змальовується як злочинний, грубий сластолюбець, який отримує заслужене покарання. Але нерідко в його образі підкреслювались інші, привабливі риси – безстрашність, почуття честі, дотепність, вічні пошуки ідеалу, сміливий бунт проти застарілих моральних норм.

Після величезного успіху своєї опери «Весілля Фігаро» в Празі, Моцарт отримав від місцевого театру замовлення на нову оперу. Композитор вибрав сюжет про Дон Жуана. Створення музики він почав у травні 1787 року. Лібрето, написане Лоренцо Да Понте італійською мовою, було витримане в комедійному плані. Моцарт закінчив оперу в Празі і написав увертюру на одному диханні – всього за ніч. Прем’єра відбулася 29 жовтня того ж року. Успіх нової опери перевершив успіх «Весілля Фігаро». Для віденської постановки, яка відбулась у травні 1788 року, Моцарт вніс деякі зміни. Опера завершувалася тим, що Дон Жуан провалюється в пекло, а фінальний секстет був знятий, але, на щастя, пізніше знову відновлений.

Віденська постановка не мала великого успіху, однак опера швидко йшла назустріч визнанню, яке чекало її в усій Європі. У наступному столітті вона взагалі почала вважатись театральним шедевром композитора.

Нинішня назва опери була не основною, а всього лише підзаголовком. Спочатку вона називалась “Il dissoluto punito, ossia Don Giovanni” («Покараний злочинець або Дон Жуан»). Як би там не було, обидва – Моцарт і Да Понте – з самого початку класифікували свій твір як “dramma giocoso”(буквально – весела п’єса, тобто комічна опера) .

Два знаменитих анекдоти, що стосуються підготовки опери, красномовно свідчать: автори працювали над нею в жвавому й веселому настроєві. У своїх прекрасних «Мемуарах» лібретист Да Понте розповідає: «Як тільки я прийшов додому – відразу ж взявся за роботу… Пляшка токайського праворуч, прямо переді мною чорнильниця, табакерка з севільським тютюном зліва. Юна шістнадцятирічна красуня (яку я хотів би любити як доньку, але…) приносила мені то печиво, то філіжанку кави, то просто вносила сяяння свого личка… створеного якраз для того, щоб пробуджувати поетичну пристрасть і дотепні ідеї…Спочатку я дозволяв їй дуже часто заглядати до мене, але потім змушений був скоротити ці відвідини, аби не втрачати надто багато часу на ніжності, в яких вона була вмілою майстринею».

Інший анекдот розповідає про вихватку самого композитора. На одній із репетицій Моцарту не сподобалось, як виконавиця партії Церліни відреагувала на пропозицію – як можна зрозуміти, надто відверту – яку зробив їй на балу Дон Жуан. Композитор підійшов до героїні і сам сказав їй щось двозначне, ляснувши її при цьому. У відповідь він отримав відчутного стусана, на що вдоволено сказав, що така реакція набагато природніша і тепер її гра йому подобається.

Існує легенда, що в Празі, під час роботи над оперою, Моцарт і Да Понте зустрічалися з Казановою і той консультував їх.

Прем’єра опери була призначена на 14 жовтня, але співаки не довчили партії, а сам Моцарт дописував останні сторінки партитури буквально напередодні прем’єри, так що музиканти отримали ноти прямо перед виходом на сцену.

Музика Моцарта виводить оперу за рамки комедії. Композитор створив надзвичайно глибокий твір, сповнений великих пристрастей і гострих зіткнень характерів. Дон Жуан Моцарта – образ складний і багатогранний. Прирікаючи свого героя на загибель, композитор в той же час поетизує, облагороджує його образ: моцартовський Дон Жуан відважний, чарівний, сповнений нескінченої життєвої енергії. Дон Жуан – не тільки витвір музичного генія Моцарта, але й твір Да Понте, який оточив великого звабника тисячами перепон і поставив його у справді скрутне становище. Наполовину похмура, наполовину комічна атмосфера породила чутки про загадковість головного героя, вона дає багатий матеріал для осмислення і різних трактовок опери «Дон Жуан» в сучасних постановках.

«Дон Жуан» – одна з найвеличніших з усіх створених на сьогодні опер. На підтвердження цієї тези висловились принаймні троє людей, які мають особливе право на те, аби їх думка з цього приводу була почута – Джоаккіно Россіні, Шарль Гуно і Ріхард Вагнер. Бетховен, щоправда, віддавав перевагу «Чарівній флейті», але це тому, що він вважав сюжет «Дон Жуана» аморальним.

П. І. Чайковський в своїй статті 1873 року охарактеризував «Дон Жуана» так: «Моцарт – геній сильний, багатогранний, глибокий – застарів лише своїми формами інструментальної музики; у сфері опери він і донині не має жодного суперника. …Якщо є опера, яку можна назвати першою між усіма, то, відверто кажучи, я віддав би цю першість «Дон Жуану». …У «Дон Жуані» стільки краси, стільки багатющого музичного матеріалу, що його вистачило б на дюжину наших сучасних опер, автори яких, в гонитві за реалізмом, правдивістю, правильністю декламації, забувають в своєму наївному донкіхотстві, що найперша умова всякого художнього твору – краса».


Видео

    Грудень, 2016

    ПнВтСрЧтПтСбНд
       12345678910111213141516171819202122232425262728293031