ГоловнаРепертуарБалети«Спляча красуня»Про балет

Про балет

«Спляча красуня» – легендарний балет-феєрія Петра Чайковського-Маріуса Петіпа визнаний абсолютним шедевром хореографічного мистецтва, в якому співробітництво либретиста, композитора і балетмейстера виявилося максимально гармонійним. Була створена складна поліфонічна структура балетної вистави, що об'єднала монументальність розгорнутих хореографічних композицій і витонченість танцювальних мініатюр.

Після провалу прем'єри «Лебединого озера», Петро Ілліч, який більше десяти років не звертався до балетного жанру, зважився довіритися досвіду видатного хореографа Маріуса Петіпа, котрий створив детальний музично-сценічний план майбутнього балету із зазначенням структури сценічної дії і метро-ритмічних характеристик.

Ініціатива створення балету «Спляча красуня» належала директору Російських імператорських театрів, літератору, сценаристу, художнику Івану Всеволожському. Він задумав пишний спектакль на кшталт тих, що ставилися при дворі Людовика XIV. «Тут може розігратися музична фантазія і можна створювати мелодії в дусі Люллі, Баха, Рамо та ін.», - писав Всеволожський П. Чайковському.

До написання партитури Петро Ілліч приступив у 1888 році. Він із захопленням працював над новим твором, про що писав колегам: «Щодо балету скажу Вам, що сюжет його мені дуже подобається, і я з величезним задоволенням візьмусь за нього». Казкові сюжети на протязі всієї творчої діяльності цікавили композитора можливістю втілити за їх допомогою вічну тему боротьби Добра зі Злом, торжество світлих ідеалів Краси, Радості і Любові. З особливим натхненням працював композитор  над «казковими» «Лебединим озером» і «Лускунчиком», музикою до «Весняної казці» О. М. Островського, останньою оперою «Іоланта» і балетом «Спляча красуня», створеному на основі однойменної казки французького письменника Шарля Перро.

Балетна музика Чайковського відродила класичний танець до нового життя, до нових художніх і емоційним вершин. До нього завдання композиторів в балеті зводилося до написання красивих мелодій, доданню ритмічної основи і танцювальності музичному тексту, до створення загальної емоційної атмосфери дії.

П. Чайковському ж вдалося об'єднати в одне ціле філософсько-поетичний і музичний початок творів, що виразилося в «симфонізації» балетної музики (композитор говорив, що балет – це та ж симфонія), і надати балетній партитурі симфонічної єдності, ціліснісності форми, наскрізного музичного розвитку.

Саме новаторська музика «Сплячої красуні» надихнула Маріуса Петіпа на пошуки нового типу побудови балетної вистави. «Цей твір, найбільш досконалий у творчості Петіпа, підводить підсумок важким, не завжди успішним, але наполегливим пошукам хореографа в галузі балетного симфонізму. Певною мірою воно підсумовує і весь шлях хореографічного мистецтва XIX століття...», – писала видатний балетний історик і критик Віра Красовська.

Дирекція імператорської трупи до постановки балету поставилася досить серйозно і виділила на неї значні кошти. «Спляча красуня» виявилася однією з найбільш помпезних і дорогих балетних прем'єр Маріїнського театру: «гардероб, декорації, машини і реквізит «Сплячої красуні» обійшлися близько 42 000 рублів, тобто трохи більше четвертої частини всього річного бюджету постановочної (тобто обстановочної) частини петербурзьких театрів» (з мемуарів Маріуса Петіпа).

Прем'єра балету з великим успіхом відбулася в Петербурзі в січні 1890 року і стала головною подією в мистецькому житті російської столиці того часу. Олександр Бенуа, побувавши на одному з перших показів вистави, писав: «Захоплення «Сплячою красунею» повернуло мене взагалі до балету, до якого я було охолов, і цим палаючим захопленням я заразив усіх моїх друзів, котрі поступово стали «справжніми балетоманами».

Історія життя балету на сценах світу свідчить про постійну зацікавленість до нього хореографів, виконавців і глядачів. У багатьох постановках в якості основи зберігаються композиції «класичного новатора» Маріуса Петіпа. Його версії відтворювали Микола Сергєєв, Федір Лопухов, Костянтин Сергєєв, Олександр Горський, Василь Тихомиров, Асаф Мессерер, Михайло Габович, Надія Федорова, Юрій Григорович та інші.

Ось уже понад 100 років цей казковий спектакль займає провідне місце в репертуарі провідних світових театрів, серед яких Covent Garden, Opéra de Paris, The Australian Ballet, The National Ballet of Canada, New York City Ballet і збирає аншлаги і бурхливі овації глядачів.


Видео

    Січень, 2018

    ПнВтСрЧтПтСбНд
    12345678910111213141516171819202122232425262728293031